Har din organisation en ambition om at gøre partnerskaber til god forretning, der skaber bæredygtig forandring? Så er du havnet det helt rigtige sted! Som formålsdrevet rådgivningshus med speciale i partnerskaber udkommer vi løbende med gode råd til, hvordan offentlige og private organisationer skaber bæredygtige resultater med partnerskaber som metodisk løftestang.
God læselyst!
Fremtiden tilhører de samfundsansvarlige organisationer som forstår, at deres betydning for kunder og samfund beror på, om de via partnerskaber bidrager til løsningen af verdens komplekse udfordringer.
Men hvordan får man styr på, hvilke udfordringer, man skal være med til at løse i partnerskaber?
Ofte vil temaet for ens partnerskabsaktiviteter give sig selv, afhængigt af hvad ens organisation producerer, eller hvad ens forretningsmodel beror på. For at komme den specifikke komplekse udfordring nærmere kan man dog med fordel anvende tre metodiske greb, som systematisk skærper fokus og øger refleksionsniveauet i partnerskaberne. Herunder er tre øvelser, der kan hjælpe dig i gang.
For det første må du få styr på paletten af nødvendige handlinger mellem, hvor vi er i dag, og hvor vi kunne komme hen inden for det område, du arbejder med. Vi ser alt for ofte organisationer, som ikke danner sig et ordentligt overblik og derfor ender med at spilde ressourcer på at fokusere på partnerskaber, som ikke gør noget ved det, der ligger mellem virkelighed og vision. Det er synd, fordi man kan spare mange ressourcer ved at starte med et godt overblik.
For det andet bør man for hver handling i overblikket overveje, hvad man kan gøre noget ved. Dem, som vi ser lykkes bedst med sine partnerskaber, er dem, som har et meget realistisk billede af, hvad deres indflydelse rækker til, og fokuserer deres energi dér, hvor de kan gøre en forskel. Og netop derfor handler meget af vores rådgivning sig om: hvordan man bedst kommer fra tanke til handling i partnerskaber ved at prioritere sin energi på det, man kan gøre noget ved.
For det tredje går det bare altid nemmere, når man opnår den der “ah, klart”-følelse. De bedste partnerskaber, vi har set, har givet så god mening, at man tænker de burde være blevet indgået for mange år siden. “Ah, klart”-følelsen opnås, når der er et tydeligt overlap mellem verdens behov, tendenser i samfundet og hvad ens egen organisation vil. Der bliver nødt til at være et konkret behov i verden, der bliver nødt til at være en tendens i samfundet, som man kan lægge sig i slipstrømme af, og der bliver nødt til at være en vilje i organisation. Når de tre dele går op i en højere enhed, har man fat i den lange ende i sine partnerskaber.
Med den rette forberedelse, når man langt. Så kom i gang med dit hjemmearbejde. Når du er ekspert i de tre øvelser ovenfor, kommer du også til at lykkes med dine partnerskaber og sparer derigennem tid, undgår frustrationer, opnår kompetencer og øger forretningsmuligheder – og så bliver dine partnerskaber til god forretning, som skaber en bæredygtig forandring.
Jesper er klar til en snak om, hvordan I skaber bæredygtige resultater med partnerskaber som metodisk løftestang.
Jesper Mørk Hovgaard
Adm. direktør i Partnerskabshuset Krydsfelt
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |