Har din organisation en ambition om at gøre partnerskaber til god forretning, der skaber bæredygtig forandring? Så er du havnet det helt rigtige sted! Som formålsdrevet rådgivningshus med speciale i partnerskaber udkommer vi løbende med gode råd til, hvordan offentlige og private organisationer skaber bæredygtige resultater med partnerskaber som metodisk løftestang.
God læselyst!
Hvis du blev hasteindkaldt til et møde med en potentiel partner i morgen, som bare er en FOR chance at misse, tænker du så “SHIT” eller “YES”? Når du ved, hvad du vil med dine partnerskaber, hører du til “YES”-gruppen, som står klar til at gribe de muligheder, der opstår.
Men hvad vil du med dine partnerskaber, og hvordan forklarer du det til dem, som spørger?
At svare på spørgsmål om, hvad det vil sige at samarbejde med dig, kræver at man har styr på sin egen grundplan for sine partnerskaber. I stedet for at finde på noget til lejligheden, afklarer du det hjemmefra, så du er sikker på, at alle dine partnerskaber giver forretningsmæssig mening for din organisation. De tre vigtigste elementer af grundplanen finder du her.
Alt handler om bundlinje. Det kan lyde som et udtryk for kynisme og måske endda overdrevet snævertsyn. Ikke desto mindre er bundlinjen ikke til at komme udenom – heller ikke for samfundsgavnlige partnerskaber med et højere formål end “bare” at tjene penge. Derfor skal du være i stand til at svare på, hvordan de partnerskaber, du indgår, er vigtige for din organisation (på tværs af bundlinjer), og hvorfor partnerskaberne derved er vigtige for jer at bruge jeres tid på.
Med bundlinjerne defineret kommer spørgsmålet om, hvilke typer partnerskabsaktiviteter, der effektivt skaber netop den værdi. Kun fantasien sætter grænser, siger man, men for mange partnerskaber rammer virkeligheden hårdt. Partnerskabsansvarlige skal jonglere med rigtig meget i deres hverdag. Derfor bliver ofte kun det vigtigste prioriteret. Derfor skal aktiviteterne være så værdiskabende, at de bliver vigtige.
Når bundlinjer og aktiviteter er udvalgt, handler det om at lykkes i praksis. Og dér er en stærk metode og strømlinede partnerskabsprocesser din ven. Sørg for at have nogle faste, veldefinerede arbejdsgange i partnerskaberne – både “derhjemme” og når I mødes. Sådan bliver vejen fra tanke til handling mindre slingrende, og sjovere at færdes på.
Det behøver ikke være svært at skabe værdi i partnerskaber. Dem som får styr på sit eget penalhus og kan svare på, hvad det vil sige at samarbejde med dem, tænker “YES!” når de møder en ny mulighed. For de er klar til at gribe den og investere deres tid i de rigtige partnerskaber, som skaber værdi for forretningen!
Jesper er klar til en snak om, hvordan I skaber bæredygtige resultater med partnerskaber som metodisk løftestang.
Jesper Mørk Hovgaard
Adm. direktør i Partnerskabshuset Krydsfelt
Cookie | Varighed | Beskrivelse |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |