Partnerskabshuset Krydsfelt

PARTNERSKABSHUSET
KRYDSFELT

nu vi taler om partnerskaber

nu vi taler om partnerskaber

JUNI 2022

Har man ambition om at gøre partnerskaber til god forretning, der skaber bæredygtig forandring, må man arbejde målrettet for at skabe bedre indhold, bedre processer og bedre relationer. I Partnerskabshuset Krydsfelt vil vi gerne inspirere dem, der arbejder med partnerskaber. Derfor har vi samlet en lille buket af inspiration om partnerskaber og indblik i, hvad der sker i vores lille partnerskabshus.

God læselyst!

FORANDRING FRA FORBUNDNE FAGFÆLLESSKABER

Landsbyggefonden bruger den strategiske konferencerække ‘Bystrategisk Udsyn’ til at samle feltet af aktører omkring den almene boligsektor og sætte dagsordener. Det skete senest d. 2. juni i Sønderborg og blev fulgt op på Folkemødet på Bornholm d. 18. juni med to debatter, som samlede eksperter og praktikere til at give inspiration og handlekraft til feltet.

Hvordan skaber vi trygge og velfungerende boligområder og gode velfærdsløsninger tæt på borgerne? Og hvordan sikrer vi udvikling og vækst i hele Danmark? Det er spørgsmål, som Landsbyggefonden ønsker at bidrage til at besvare i og på vegne af feltet. De åbner sig for omverden og faciliterer møder og samtaler for at finde løsninger.

I tæt samarbejde med Tænketanken Mandag Morgen hjælper Partnerskabshuset Krydsfelt Landsbyggefonden med at indtage netop denne position som en organisation med relevans for fremtiden. En organisation, som er en del af løsningen i tæt forbindelse med sine fagfæller. Det er en stærk position, som gør dem i stand til i endnu højere grad i fremtiden at drive dagsordenen om den almene boligsektor.

Forandring fra forbundne fagfællesskaber

Forandring fra forbundne fagfællesskaber

Landsbyggefonden bruger den strategiske konferencerække ‘Bystrategisk Udsyn’ til at samle feltet af aktører omkring den almene boligsektor og sætte dagsordener. Det skete senest d. 2. juni i Sønderborg og blev fulgt op på Folkemødet på Bornholm d. 18. juni med to debatter, som samlede eksperter og praktikere til at give inspiration og handlekraft til feltet.

Hvordan skaber vi trygge og velfungerende boligområder og gode velfærdsløsninger tæt på borgerne? Og hvordan sikrer vi udvikling og vækst i hele Danmark? Det er spørgsmål, som Landsbyggefonden ønsker at bidrage til at besvare i og på vegne af feltet. De åbner sig for omverden og faciliterer møder og samtaler for at finde løsninger.

I tæt samarbejde med Tænketanken Mandag Morgen hjælper Partnerskabshuset Krydsfelt Landsbyggefonden med at indtage netop denne position som en organisation med relevans for fremtiden. En organisation, som er en del af løsningen i tæt forbindelse med sine fagfæller. Det er en stærk position, som gør dem i stand til i endnu højere grad i fremtiden at drive dagsordenen om den almene boligsektor.

STRÅLER AF RELATIONER FRA SOLSKINSØEN I ØST

Partnerskabshuset Krydsfelt stråler af begejstring efter et inspirerende gensyn med Folkemødet på Solskinsøen Bornholm i forrige uge. Vi var til stede i regi af indsatser for Landsbyggefonden og Sustainable Change Makersog vi var også inviteret med i diverse paneler som eksperter på temaer om fremtidens virksomhedslandskab, det bæredygtige arbejdsmarked og de værdiefulde partnerskaber.

Generelt mærker vi en stor interesse for markedet om partnerskaber, og vi bliver ved med at sige, at det bare går kun går én vej: Opad! Den påstand fik vi i den grad bekræftet på Folkemødet, og vi var glade for at opleve, hvordan partnerskaber som metode fremhæves, når vi skal løse nutidens og fremtidens udfordringer i Danmark. En afgørende pointe, der f.eks. kom til udtryk i Center for Frivilligt Socialt Arbejdes debat ‘NGO og privat virksomhed: partnerskab eller varm luft?’.

Dejligt at der så småt er mere og mere fokus på “metoden bag metoden” så at sige – partnerskaber er jo noget, man er i, og ikke noget, man har. 

Til næste års Folkemøde er vi sikre på, at vil vil opleve endnu flere samtaler om, hvad der så skal til for at lykkes med at være i partnerskaber. For dét tales der ikke nok om – endnu!

Stråler af relationer fra solskinsøen i Øst

Stråler af relationer fra solskinsøen i Øst

Partnerskabshuset Krydsfelt stråler af begejstring efter et inspirerende gensyn med Folkemødet på Solskinsøen Bornholm i forrige uge. Vi var til stede i regi af indsatser for Landsbyggefonden og Sustainable Change Makers, og vi var også inviteret med i diverse paneler som eksperter på temaer om fremtidens virksomhedslandskab, det bæredygtige arbejdsmarked og de værdifulde partnerskaber.

Generelt mærker vi en stor interesse for markedet om partnerskaber, og vi bliver ved med at sige, at det bare går kun går én vej: Opad! Den påstand fik vi i den grad bekræftet på Folkemødet, og vi var glade for at opleve, hvordan partnerskaber som metode fremhæves, når vi skal løse nutidens og fremtidens udfordringer i Danmark. En afgørende pointe, der f.eks. kom til udtryk i Center for Frivilligt Socialt Arbejdes debat ‘NGO og privat virksomhed: partnerskab eller varm luft?’. 

Dejligt at der så småt er mere og mere fokus på “metoden bag metoden” så at sige – partnerskaber er jo noget, man er i, og ikke noget, man har. 

Til næste års Folkemøde er vi sikre på, at vil vil opleve endnu flere samtaler om, hvad der så skal til for at lykkes med at være i partnerskaber. For dét tales der ikke nok om – endnu!

VEJEN TIL LØSNING AF ‘WICKED PROBLEMS’

I maj vandt Partnerskabshuset Krydsfelt et udbud om styrkelse af Folkekirkens Nødhjælps strategiske erhvervspartnerskaber.

Folkekirkens Nødhjælp har lagt en strategisk retning i deres arbejde med erhvervslivet, som kobler humanitært nødhjælpsarbejde og klimaindsats direkte, når de arbejder aktivt med klimatilpasning – et godt eksempel på et ‘wicked problem’ også kaldet ‘vilde samfundsproblemer’.

Samarbejdet mellem Folkekirkens Nødhjælp og Partnerskabshuset Krydsfelt består af tre spor:
1) Kortlægning af to eksisterende partnerskabsers styrker, svagheder og potentialer med vores review-metode
2) Månedligt deep dive-møde om en udvalgt udfordring
3) Månedlig briefing med anbefalinger til handlinger for at gribe muligheder og håndtere udfordringer.

Endelig samles alle indsigter fra processen løbende i en fælles rapport.

Vi er glade for at kunne hjælpe Folkekirkens Nødhjælp med at skabe endnu mere værdi i sine partnerskaber og derigennem bidrage til løsningen af et af de største og mest komplekse problemer: klimaforandringernes konsekvens for verdens mest udsatte.

Vejen til løsning af ‘wicked problems’

Vejen til løsning af ‘wicked problems’

I maj vandt Partnerskabshuset Krydsfelt et udbud om styrkelse af Folkekirkens Nødhjælps strategiske erhvervspartnerskaber.

Folkekirkens Nødhjælp har lagt en strategisk retning i deres arbejde med erhvervslivet, som kobler humanitært nødhjælpsarbejde og klimaindsats direkte, når de arbejder aktivt med klimatilpasning – et godt eksempel på et ‘wicked problem’ også kaldet ‘vilde samfundsproblemer’.

Samarbejdet mellem Folkekirkens Nødhjælp og Partnerskabshuset Krydsfelt består af tre spor:
1) Kortlægning af to eksisterende partnerskabsers styrker, svagheder og potentialer med vores review-metode
2) Månedligt deep dive-møde om en udvalgt udfordring
3) Månedlig briefing med anbefalinger til handlinger for at gribe muligheder og håndtere udfordringer. 

Endelig samles alle indsigter fra processen løbende i en fælles rapport.

Vi er glade for at kunne hjælpe Folkekirkens Nødhjælp med at skabe endnu mere værdi i sine partnerskaber og derigennem bidrage til løsningen af et af de største og mest komplekse problemer: klimaforandringernes konsekvens for verdens mest udsatte.

LANCERING AF KEMI I PARTNERSKABER

Resultater i partnerskaber vil altid afhænge af kemien mellem de mennesker, der driver dem. Men hvordan sikrer man egentlig den gode kemi? Dét sætter Partnerskabshuset Krydsfelt og Carve Consulting fokus på i undersøgelsen ‘Kemi i partnerskaber’.

Undersøgelsen, som blev lanceret onsdag d. 22. juni ved vores sommersalon, præsenterer erfaringer med partnerskaber i krydsfeltet mellem organisationer, virksomheder og fonde og indeholder seks konkrete anbefalinger og 12 forslag til aktiviteter, der kan hjælpe partnerskabsansvarlige med at opbygge og vedligeholde deres gode partnerskabsrelationer.

Rapporten supplerer vores første to rapporter, hhv. Værdi fra dag 1 i partnerskaber og Værdi i år 2 af partnerskaber. Vi anbefaler vores læsere at bruge anbefalinger og redskaber fra de tre rapporter som sammenhængende inspirations- og opslagsværker i arbejdet med at skabe værdi i partnerskaber.

LANCERING AF KEMI I PARTNERSKABER

LANCERING AF KEMI I PARTNERSKABER

Resultater i partnerskaber vil altid afhænge af kemien mellem de mennesker, der driver dem. Men hvordan sikrer man egentlig den gode kemi? Dét sætter Partnerskabshuset Krydsfelt og Carve Consulting fokus på i undersøgelsen ‘Kemi i partnerskaber’.

Undersøgelsen, som blev lanceret onsdag d. 22. juni ved vores sommersalon, præsenterer erfaringer med partnerskaber i krydsfeltet mellem organisationer, virksomheder og fonde og indeholder seks konkrete anbefalinger og 12 forslag til aktiviteter, der kan hjælpe partnerskabsansvarlige med at opbygge og vedligeholde deres gode partnerskabsrelationer.

Rapporten supplerer vores første to rapporter, hhv. Værdi fra dag 1 i partnerskaber og Værdi i år 2 af partnerskaber. Vi anbefaler vores læsere at bruge anbefalinger og redskaber fra de tre rapporter som sammenhængende inspirations- og opslagsværker i arbejdet med at skabe værdi i partnerskaber.

ÆSTETISK STORYTELLING SOM NØGLE TIL VÆRDIFULDE FORBINDELSER

Reglen om at “den, der lever stille, lever godt” er for længst forældet i den moderne, digitale, forbundne virkelighed. Her spiller æstetisk formidling af organisationens aktiviteter en vigtig rolle. Bæredygtig kommunikation er nemlig et vigtigt skridt i den bæredygtige transformation; et budskab vi selv praktiserer og hjælper vores kunder med at forløse værdien af. 

I juni fulgte vi denne filosofi ved Partnerskabshuset Krydsfelts sommersalon, hvor vi samlede kunder, samarbejdspartnere og venner af huset for at bygge relationer på tværs af kompetencer, interesser og brancher. Vores gode samarbejdspartner, Konnotation, var inviteret med for at forevige øjeblikket. Det er der kommet en lille, æstetisk video ud af.

Det er simpelthen ikke nok “blot” at samle folk, hvis man ikke fortæller omverdenen, hvorfor og hvordan man samler folk, og hvad der “skal komme ud af” aktiviteten. Se selv om du mener, at den æstetiske storytelling har en effekt eller ej her, og se også Konnotations indspark i vores samarbejde med DoLand her. 

ÆSTETISK STORYTELLING SOM NØGLE TIL VÆRDIFULDE FORBINDELSER

Æstetisk storytelling som nøgle til Værdifulde forbindelser

Reglen om at “den, der lever stille, lever godt” er for længst forældet i den moderne, digitale, forbundne virkelighed. Her spiller æstetisk formidling af organisationens aktiviteter en vigtig rolle. Bæredygtig kommunikation er nemlig et vigtigt skridt i den bæredygtige transformation; et budskab vi selv praktiserer og hjælper vores kunder med at forløse værdien af. 

I juni fulgte vi denne filosofi ved Partnerskabshuset Krydsfelts sommersalon, hvor vi samlede kunder, samarbejdspartnere og venner af huset for at bygge relationer på tværs af kompetencer, interesser og brancher. Vores gode samarbejdspartner, Konnotation, var inviteret med for at forevige øjeblikket. Det er der kommet en lille, æstetisk video ud af.

Det er simpelthen ikke nok “blot” at samle folk, hvis man ikke fortæller omverdenen, hvorfor og hvordan man samler folk, og hvad der “skal komme ud af” aktiviteten. Se selv om du mener, at den æstetiske storytelling har en effekt eller ej her, og se også Konnotations indspark i vores samarbejde med DoLand her. 

TAK FORDI DU LÆSTE MED

TAK FORDI DU LÆSTE MED